30.06.2025

Projekta „Iespēju sabiedrība” aktivitātes 2025. gada otrajā ceturksnī

2025. gada otrajā ceturksnī biedrība “Intelekta parks” projekta „Iespēju sabiedrība. Starpkultūru komunikācijas mācības dažādu jomu profesionāļiem trešo valstu pilsoņu integrācijas ietvaru spējināšanai”, Nr. PMIF/13.4./2024/1/01, ietvaros organizēja mācības par sabiedrības daudzveidību un starpkultūru komunikāciju Daugavpils Ķīmijas apkaimes pirmsskolas izglītības iestādes un Antūžu pamatskolas darbiniekiem. 
Daugavpils Ķīmijas apkaimes pirmsskolas izglītības iestāžu darbinieki apguva starpkultūru komunikācijas mācību kursu 40 stundu apjomā laika posmā no 2025. gada 15. maija līdz 12. jūnijam, ik nedēļu tiekoties ceturtdienās, savukārt Antūžu pamatskolā tika organizētas intensīvas mācības 32 stundu apjomā no 2025. gada 16. jūnija līdz 2025. gada 19. jūnijam.

Tematiskajā blokā “Galvenie diskriminācijas pamati un to novēršanas principi” projekta lektores Dr. paed., doc. Sandra Zariņa un Mg. psych. Irēna Žukovska iepazīstināja mācību dalībniekus ar diskriminācijas formām un izpausmēm. Nodarbībās tika veikta diskriminācijas situāciju analīze, aplūkoti reāli piemēri un piedāvāti praktiski risinājumi diskriminācijas novēršanai izglītības iestādēs. Tēmas “Naida runa un naida noziegumi” ietvaros lektors PhD, asoc. prof. Igors Trofimovs sniedza dziļāku ieskatu par šo jēdzienu aktualitāti mūsdienu sabiedrībā, kā arī analizēja tiesisko regulējumu un iespējamos preventīvos pasākumus. Savukārt nodarbībā “Kultūru kompetence un kultūras standartu izpratne”, ko vadīja projekta lektore Dr. philol., doc. Ingrīda Kupšāne, dalībnieki guva padziļinātu izpratni par kultūras procesiem Latvijā un apguva prasmes, kas nepieciešamas efektīvai starpkultūru saskarsmei. Nodarbības veicināja mērķauditorijas spēju izprast kultūras atšķirības, novērtēt daudzveidību un pielāgot savu profesionālo praksi iekļaujošas izglītības nodrošināšanai. Lai stiprinātu izpratni par stereotipiem un aizspriedumiem, mācību dalībnieki aktīvi iesaistījās diskusijā kopā ar projekta vieslektoru – trešo valstu pilsoni Valēriju Kremenčucki. Turpretī vieslektora Oleksija Zaričanska vadītajā nodarbībā tika aplūkoti starptautisko tiesību aspekti un analizēti profesionālās ētikas jautājumi, īpaši akcentējot to nozīmi darbā ar dažādu kultūru pārstāvjiem. Mācību kursu noslēdza padziļinātais modulis, kurā projekta vadošā lektore, Dr. philol., profesore Maija Burima, piedāvāja fokusētu ieskatu trešo valstu pilsoņu sociālās identitātes jautājumos. Nodarbība veicināja dalībnieku spēju izprast identitātes veidošanās procesus un to ietekmi uz savstarpējo komunikāciju daudzveidīgā sabiedrībā.

Aizpildot apmierinātības anketas, dalībnieki atzina, ka kurss ne tikai paplašinājis viņu redzesloku, bet arī piedāvājis vērtīgas zināšanas un prasmes, ko varēs izmantot ikdienas darbā. “Viss bija ļoti interesanti!”, raksta viena no dalībniecēm, un citi piebilst: “Ļoti silta atmosfēra, visi atsaucīgi. Mīļš paldies par kursiem!” Kurss īpaši novērtēts par tā daudzveidīgo pieeju, kas ietvēra ne tikai teorētiskas zināšanas, bet arī praktiskus uzdevumus un diskusijas, kas palīdzēja apgūt svarīgas sociālās tēmas. Dalībnieki uzsvēruši, ka kursi ļāvuši labāk izprast diskriminācijas jautājumus un iemācījuši rīkus, kā tos novērst ikdienas darbā. “Paldies par to, ka sniedzāt iespēju uzklausīt trešo valstu piederīgos, jo man tādas iespējas nekad nav bijis. Tas bija ļoti vērtīgi,” teikts vienā no atsauksmēm. Dalībnieki ļoti novērtēja iespēju dzirdēt dažādu kultūru pārstāvju pieredzi, kas palīdzēja paplašināt skatījumu uz kultūru daudzveidību un sabiedrības iekļaujošumu. “Ļoti interesanti, daudzveidīgi. Saņēmu vairāk, nekā gaidīju,” atzina kāds dalībnieks, savukārt citi norādīja, ka nodarbības bija ļoti “izglītojošas” un “noderīgas dzīvei”. Tāpat dalībnieki norādīja, ka kursi palīdzējuši izprast sabiedrībā pastāvošos stereotipus un uzvedības modeļus. “Lektori un tēmas lika aizdomāties par sabiedrībā nezināmiem stereotipiem un uzvedības moduļiem,” uzsvēra viena no dalībniecēm. Kā īpaši uzslavēti tika praktiskie uzdevumi, kurus dalībnieki plāno izmantot savā darbā: “Bija daudz praktisku uzdevumu, kurus izmantošu arī savā darbā.” Dalībnieki pauž “lielu pateicību par kopā pavadīto laiku un iegūtajām zināšanām”, norādot, ka kursi ir snieguši ne tikai profesionālas prasmes, bet arī personisko izaugsmi.

Abu izglītības iestāžu darbinieki bija pirmie, kas nodarbībās projekta vadošās lektores Dr. philol. prof. Maijas Burimas vadībā piedalījās jaunizveidoto mācību līdzekļu – videofilmu aprobācijā. Videofilmās iekļautas intervijas ar trešo valstu pilsoņiem, tajās integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību un nediskriminācijas principiem. Kursu dalībnieki uz videofilmu pamata izskatīja dažādus integrācijas un adaptācijas piemērus, pārrunājot priekšlikumus savstarpējās sadarbības uzlabošanai un produktīvai informācijas apmaiņai. Projekta „Iespēju sabiedrība. Starpkultūru komunikācijas mācības dažādu jomu profesionāļiem trešo valstu pilsoņu integrācijas ietvaru spējināšanai” ietvaros izstrādātie mācību līdzekļi ir noderīgs resurss, kas tiks izmantots mācību kursa satura pilnveidei. Kopumā projektā paredzēts izveidot 4 videofilmas.
Šī publikācija ir veidota ar Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda atbalstu.
Par publikācijas saturu atbild Daugavpils Universitātes Mūžizglītības, kultūras un zinātnes komunikācijas biedrība “Intelekta parks”.

Projekta finansējums: PROJEKTU LĪDZFINANSĒ EIROPAS SAVIENĪBA
Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonds 75%, Latvijas valsts budžets 25%.